Getingstick

I lördags var jag med om något otäckt som jag aldrig vill uppleva igen. Kände riktig panik över hur allvarligt det kunnat bli.
Vi var på crossbanan för att titta när Ameli tränade och jag tog fram en smörgås att äta.
Hör hur Leia har lite panik över en geting som flyger kring hennes hals och mun så jag stoppar in min macka i munnen för att springa och hjälpa henne.

Känner då hur det sticker till i munnen, tänker snabbt att vad kan det vara i smörgåsen som är så vasst tills jag inser att det såklart är en vidrig geting. Spottar ut smörgås och geting och känner panik.
Tänk om jag är jätte allergisk? Hur fort sväller halsen?

Berättar för Henrik vad som hänt och han tittar i gommen och på tungan då den stack mig två gånger för att se att gadden ej var kvar samt hur svullet det såg ut.

Då det inte svällde något i halsen utan bara lite i tunga och gom till en början blev jag lugnmen ringde ändå till vårdguiden för att höra hur jag bör agera i denna situation.
Hon tyckte jag skulle åka in till akuten genast då reaktionen kan dröja.
Vi packade ihop och började åka. Väl i bilen började det svälla i halsen och det kändes som om när man har ont i halsen och är svullen. Det började även göra ont i lymfkörteln, jag blev yr och kände mig full ungefär.
När vi kom fram tog de hand om mig direkt då det är så allvarligt med stick i munnen. De tog prover, gav mig dropp, medicin och jag fick ligga på övervakning uppkopplad i 3 timmar.
När jag mådde bättre fick jag åka hem med medicin. Kände av munnen lite dagen efter men efter det har jag inte mörkt något.
Dock har jag mer respekt för getingar och tycker inte precis om dem mer nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback