Stramt tungband

Jag har sedan Frank föddes märkt att han ammar lite ytligare på vårtan mot vad tjejerna gjorde och 6,5 månad senare ömmar de fortfarande.

Har tänkt att alla barn är olika.

Men så sprang jag på en blogg om kort tung och läppband och upptäckte att många symtom stämmer med mig och Frank.

Gasig i magen, mjölk rinner ur munnen vid amning, ömma vårtor, svårt att ta flaska, napp från början som de slutar med plötsligt, många amningar dagligen och nätterna osv. 
Detta fick mig att misstänka att Frank har stramt tungband.

Tog upp det på BVC för några veckor sedan och de skickade remiss med tanke på vad jag upplever med Frank.
Och idag hade vi tid 8.20 på öron, näsa, hals i Mörby. En toppen läkare tittade på Frank och bekräftade det jag misstänkt, kort tungband. Hon tyckte det skulle klippas.
Han fick Alvedon och lokalbedövning och efter en stund kom klippet. 
Han grät som bara drn och det blödde en del. Först skulle jag trycka en kompress mot snittet men efter några minuter kunde jag amma honom. Redan då kände jag skillnad, ett annat större tag och inget läckage av mjölk.

Det var lite tufft att se honom ha ont och gråta, men försökte lugna och trösta honom. Sedan sov han gott någon timme.

Spännande att se om detta kommer ge bättre sömn på sikt och kanske lättare att prova mat,

Ingen har kommenterat mitt förra inlägg så vet inte om ni vill ha tips på träning och kost!?

Om man gillar mina inlägg kan man trycka på ❤️ längre ner.

Ha en trevlig helg!


Kommentarer
Anonym säger:

Båda mina grabbar har/hade korta tungband och ammade galet krasst, men ingen tyckte de skulle klippas. Noel fick problem med talet och när han var över 5 år valde läkaren att klippa. Lite mer komplicerat tyvärr iom sövning och stygn, men vilket fint resultat. Liam har de inte gjort något på då det verkar som det inte påverkar talet. Men amningarna var en riktig pina och napp kunde de inte använda direkt och flaska var inget de fick grepp om 😞 Tur att den tiden är över 😅

Svar: Tänk att en så enkel åtgärd som att klippa kan påverka så mkt. Glad att vi gjorde det nu eftersom jag fortf ammar och övergången till flaska kanske blir lättare nu. Vi vet ju inte om det skulle påverkat taletmen nu är det klippt😜
Emeli Åsbrink

2017-03-25 | 20:19:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback