Dag 4

Imorse var det så dags för mig att ha skidlektion, kvart i 9 for jag iväg. 

Skidläraren Olle var jätte bra, han hjälpte mig med massa förbättringar.
Först fick jag åka utan stavar för att försöka hitta fästet. Det var enklare än med stavar.
Sedan pendla med armarna för att få till trycket mot fästet. Därefter la vi till en sne rotation på armarna. De skulle peka mot skidan som skall ha trycket för att få ännu bättre fäste och på det la han till blicken. Den ska vara en bra bit bort. Det är även viktigt att ha en rak kropp, ffa när man åker uppåt. Nästan luta sig bakåt och trippa upp snabbt.
3 saker skulle jag ta med mig:
-pendla med armarna
-rotera armarna
-blicken

Samt att åka bakom bättre åkare för att köra hur de gör.

Sedan övade vi på stakning med frånskjut, det viktigaste här är tajmingen mellan frånskjutet och armarnas tillbaka väg. Helt underbart åksätt när man får till den.

Och därefter var det stakningen. Stavarn ska längre fram än jag trodde. Nästan 90c i vinkel på armarna. Luta sig lite framåt så hälarna släpper något från skidorna och sedan jobba med MAGEN. Lufta på blicken och sänka blicken i takt med magen.

Är jätte nöjd med lektionen, otroligt viktigt för mig.

Tog sedan ett varv runt elljusspåret för att öva på allt jag lärt mig. Det gick kanon bra, släppte lite i fästet, men inte på långa vägar som innan. Åkte 5,8 km på ca 36 min, så det är jag nöjd med.

Efter lunch tog vi med barnen till skidbacken. A ville åka i den minsta delen av barnbacken vilket vi gjorde. Jag hjälpte henne upp och sprang sedan ner.
Därefter åkte A alla åk helt själv ner till mig. Hon lyckades svänga några gånger och bromsa en.
Vi blev så imponerad av henne. Hon tappade inte humöret en enda gång.

Under kvällen har det snöat och då tog vi ut A för att testa längdskidor. Hon älskade det.
 Sov gott puss



Kommentarer
Syster säger:

Duktiga sis och duktiga Ameli:) ni ser ut att ha det underbart. Puss på er

Svar: Tack :) det har vi!!! Puss
Emeli

2014-01-10 | 23:07:40
David säger:

Jag blev väldigt glad när jag läste dag 4. Nu börjar du komma ner i ok tider på längd skidorna. Nu är jag övertygad om att du fixar Vasaloppet. Det värmer värkligen att se att A gillar skidåkning:)

Svar: Tack, kul att höra. Ja, det går bara bättre och bättre för oss båda :)
Emeli

2014-01-11 | 00:08:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback