Ameli 2 år

Idag är det en jätte underbar dag, min fina prinsessa fyller 2 år.
Ameli har haft en underbar födelsedag med många presenter. Hon har fått verktyg för att kunna snickra med pappa, sjukskäterskeväska med tillbehör, 3 böcker, 1 DVD, Skrållan docka, dockkläder, vanliga kläder och påslakan =). Gästerna idag har varit farmor, farfar, Fennifer (som Ameli säger) och Neo.

Här kommer en film från morgonsången och paketöppningen:


Ameli kan springa jätte snabbt, nästan göra kullerbyttor själv, klättra och hoppa som de stora barnen på dagis.
Hennes språk är väldigt utvecklat och tydligt.
Just nu är vi inne i 2 års trottsen och kan själv!


Ameli nyfödd ca 1h gamal.


Ameli idag med sin nya sagobok och alla verktyg.

Ameli och Neo leker

Älskade och vackra syster/moster Fennifer ;)

Henrik, Neo och Ameli myser

Här kommer min förlossningsberättelse till Ameli som jag skrivit strax efter hennes födelse:

27/3 2010 Lördag:
Hej vårt hjärta.
Idag har förlossningen startat. Nu i skrivande stunde är kl 12.00 och värkarna kommer oregelbundet och är hanterbara Mer som mensmol. Sitter tom och lagar pappas tröjor....

...Nu är kl 15.00 och värkarna börjar kännas mer...oj,oj så spännande. Pappa är inte hemma ännu, men han kommer snart. Nu skall jag vila mycket och äta massor så jag orkar trycka ut dig...

...Nu är kl 21.00 och det börjar göra ganska så ont nu, har svårt att ligga, gå och äta...

30/3 2010
Nu har vi kommit hem från BB, här kommer fortsättningen på förlossningen...
...I lördags vid midnatt började jag kräkas mycket, värkarna tilltog och kom väldigt ofta. Men dum som man är trodde jag inte det var dags att föda dig än på ett bra tag så hon skickade pappa i säng vid 23-tiden så att han skulle orka coacha mig när det skulle bli dags för det.
Men vis 03-tiden så kräktes jag endast galla och värkarna gjorde mycket ont, som super duper kraftig mensvärk. Då var det dags att väcka pappa så att han kunnde ringa förlossningen. Jag sa till honom att säga att jag skulle behöva dropp eftersom jag kräkt så mycket och det nog skulle dröja tills du skulle födas så att jag skulle ha lite energi i kroppen. De hörde hur ofta mina värkar kom så vi fick komma in.
Vi ringde efter taxi som körde fel och kom efter ca 40 minuter, det var den jobbigaste väntan för då ville jag bara in och bada.
04.40 Var vi framme då fick jag först ligga med ett CTG och andas lustgas...WOW så härligt det var! I loved it.
Värkarna fortsatte komma tätt bara 1-2 minuter emellan. Sedan var det dags att bli undersöt, det visade sig att jag var öppen 7cm..nästan 8 =). Underbart att höra med tanke på hur ont det nu gjorde.
Fick hoppa i ett underbart bad och samtidigt andas lustgas 05.10, det var HELT UNDERBART. Fick en jätte fin bedövning av denna kombination.
06.30 gick vattnet och då började även krystvärkarna. Det var underbart att få trycka på och göra nått med värkarna. Men oj, så ont det gjorde. Jag ville inte gå upp ur badkaret trotts att jag börjat krysta och vår underbara barnmorska som var rutinerad i gården lät mig ligga kvar.
När huvudet var ute så upptäckte barnmorskan att du hade handen vid huvudet och navelsträngen lindat både runt hals och hand, tog en liten stund för henne att reda ut dig...under denna tid fick jag inte krysta och det var hemskt och gjorde ont. Men när allt var uttrasslat fick jag äntligen krysta ut dig och det var det bästa ögonblicket i mitt liv. 07.10 28 mars 2010 söndag såg du dagensljus.
Du var så söt och underbar!
Att föda barn var helt fantastiskt, skulle göra om det när som helst. Både pappa och jag grät som tokar av lycka när vi såg dig.

Nu sover Ameli gott i sin säng och upplever att hon haft en underbar födelsedag!

Puss och kram från familjen bus!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback